torsdag 31 december 2009

Livets mening?

Att söka ett svar på frågan om livets mening är förknippat med mycket motstånd och svårigheter, då inte bara i själva det personliga sökandet utan också med frågan i sig. Frågan "Vad är meningen med livet?" har blivit en kliché, en utnött fras som i viss mån förlorat sin betydelse. Detta är förstås synd, eftersom frågan och själva utformningen av svaret är så central i alla människors liv.

Med alla våra handlingar och alla val vi gör i livet försöker vi skapa en mening i vår tillvaro, både för oss själva som personer och för det stora hela. Man kanske engagerar sig i ett politiskt förbund eller blir medlem i en miljöorganisation för att få vara med och påverka och göra något som är meningsfullt.


Vissa vill kanske inte vara med och påverka världen, utan koncentrerar sig på det lilla, försöker finna trygghet och glädje i livet. Allt detta handlar dock i grund och botten om samma sak, att skapa mening. Ingen vill väl uppleva sig själv som betydelselös?


Jag tycker att frågan om livets mening är mycket intressant, och då även själva frågan i sig, varför den finns och varför vi har behov av den. Jag har undersökt några av de många svar som getts genom tiderna och även försökt fundera ut vad jag själv tycker och vad som ger mitt liv mening.


Kanske är det så att den är lyckligast som inte funderar så mycket utan bara tar dagen som den kommer, men jag tycker inte att denna inställning innebär att man tar vara på livet. Jag tror att man får ett rikare liv om man ifågasätter och försöker finna svar. Om man sedan finner några eller inte är en annan sak.


Inga kommentarer: