måndag 14 december 2009

Tillit

Två grundstenar ett fantastisk relation måste ha är tillit och respekt. Vad är det som får dig att lita på någon? Kan du lita på en fiende? Om min fiende har samma intresse som mig själv, det vill säga vill ha ut samma resultat i en situation och förlorar mycket på att inte få ut det resultatet kan du lita på den då?

Man bör litar på sin partner om man verkligen är säkra på att ens partner vill samma sak som sig själv. Till exempel att uppfylla varandras behov och att båda prioriterar varandra som nummer ett ibland då finns tilliten.



Vad är det som skapar respekt? Vad är det som gör att du respekterar en person? De som jag anser skapar respekt i en relation är är upplevelsen av vad din partner har för bidrag till relationen och ert gemensamma. I affärslivet skapas respekt när en person har värdefulla saker att komma med till förhandlingsbordet. På liknande sätt är det i en relation, om jag värdesätter det som min partner för med sig till relationen så respekterar jag honom eller henne. Det kan handla om till exempel egenskaper som personen har eller hur denne får mig att känna och må.


Jag anser att vilken skit jag än kastar på min partner så är det alltid hans jobb att stå med båda fötterna på jorden och bara älska mig ju mer elak och känslosvallande jag än blir. Det är viktigt att inse att det här inte handlar om att jag rätt i mina känslor eller inte, och det är ingen god idé att som man börjat ifrågasätta detta under stormen. Ju effektivare sin partner är desto bättre lär sig han att bekräfta mina känslor även om han inte håller med, ju effektivare kommer han bli på att hantera stormarna på ett sätt som stärker relationen.



Förmår honom göra detta kommer tilliten att blomstra och öppna nya nivåer i relationen, osynliga för logiken. Hans mod och bergfasta kärlek belönas med min fria flöde av kärlek när jag känner att du kan lita på att jag står kvar även när det blåser drivis och haglar småspik.



Det är sägs att det är mitt jobb att testa killen på alla sätt och vis och känslostormarna är ett av sätten. En person som jag vill veta att jag har en kille som står genom stormen, både mina egen och andra som må uppstå. Jag kan ifrågasätta saker som han gör eller egenskaper som han har som en del i testandet.

Jag förstår inte varför men det är alltid killen som får stå upp när vi tjejer brister, det är alltid killen som måste ta all skit. Men när vi måste ta all skit från kille så blir vi helt ställda vi säger elaka saker tillbaka. Vi finns inte alls där på samma sätt, vet inte om jag har rätt eller fel, men det är en känsla jag får.

Inga kommentarer: