måndag 25 januari 2010

”Sök kärleken och du finner den aldrig. Fly från kärleken och den kommer att förfölja dig”

Kärlek kan vara så mycket och ha olika betydelse från person till person. Vad är det första man tänker på när man hör ordet kärlek? De flesta tänker på en partner. Att älska och att bli älskad tillbaka är det viktigast, men är det verkligen så viktigt att uppleva kärlek med ens partner? Räcker inte kärleken från ens familj och vänner?
Många människor skulle nog säga att kärleken är starten till krig, depression och det som bekymrar oss i dagens samhälle. För har man så mycket kärlek till något, är man antagligen beredd att dö för detta. Och villig att slås för just sitt begär till kärleken. Jag tror att kärleken är den grundläggande betydelsen för vår psykiska hälsa och överlevnad. Vi drivs framåt av kärleken. Trots detta så finns det inget ord i världen som är så missbrukat. Alla vet inte vad kärlek är, men alla vet att de vill ha det.

Kärlek visas alltid genom dina handlingar oavsett vad dina ord säger. Och så som jag upplever det, kan du egentligen varken ge eller ta emot kärlek, du kan bara dela det som redan finns mellan två individer.
Kärlek är när allt känns bra utan att man behöver anstränga sig. Att älska innebär för mig känslor, gemenskap och tillit. Kärleken är en av de starkaste drivkrafterna vi har. Vi söker alla efter någon form av kärlek. Kärlek är en källa äkta livskraft och den ger livet mening och är därför en viktig beståndsdel i vår hälsa och vår överlevnad. Kärlek är det som gör människan hela. Kärlek är den starkaste och mest helande kraften som finns.

Kärlek är det som ger kraft, inte kraftlöshet. Det är när allt flyter i livet och man känner sig tillfreds, avspänd, respekterad, hörd och sedd samt känner glädje i sina relationer. Kärlek skapar man varje dag genom sina tankar, ord, känslor och handlingar. Kärlek handlar om att lära sig lyssna till sitt hjärta, till vårt inre och där hittar vi en outtömlig källa av kärlek, glädje, sanning och visdom. Men hur definierar man egentligen något som är så komplicerat och svårt som kärlek? Genom handlingar t ex bara genom en blick? Kärlek går inte att definiera. Är kärlek ens en känsla eller en företeelse? Finns det något som heter kärlek?

Jag har försökt beskriva något som är för stort för mig att greppa. Något jag inte förstår bättre än någon annan. Kärlek kan inte beskrivas med metaforer och än mindre med ord. Det finns egentligen ingen som förstår sig på kärlek, att ens hävda att man förstår kärleken är en ren lögn. Jag tror aldrig att vi kommer att förstå riktigt vad kärleken är helt och hållet, även fast vi vet vad det innebär.

Vad kärlek är för dig kan jag inte svara på. Kärlek finns i så många olika former och är så olika för alla. Det går inte att definiera kärlek och precis som alla tycker om olika maträtter och har olika intressen är också kärlek olika för olika personer. Jag kan inte svara på vad kärlek är för dig men jag har i alla fall gett dig min bild av kärlek.

Jag tror att jag är kär i kärleken. Jag är så förälskad att jag inte riktigt vet vad som är verklighet och vad som bara är önskningar och drömmar. Jag drömmer nästan varje natt om att jag också ska ha någon att hålla i handen, pussa och krama och jag har världens bästa pojkvän som jag kan dela det mesta med. Men man ska vara försiktig med vad man drömmer, för det kan bara göra att man får förhoppningar och besviken fall dessa inte sker.


Inga kommentarer: