tisdag 16 februari 2010

Vad är viktigast i livet?

För någon dag sedan fick jag en fråga som löd "Vad är viktigast i livet". Jag vet inte hur länge jag satt och funderade på detta och jag försökte ta hjälp av andra människor för att se vart deras åsikt stod! Alla människor har olika syn på vad de själva tycker är viktigast. Men nu i detta inlägg kommer du få ta del av det jag anser viktigast och betydelsefullast.

Jag utgick från några frågeställningar:
- Vem och vad sätter jag värde på?
- Vem och vad lever jag för?
- Vad betyder liver för mig?
- Vad betyder mitt liv för andra? och då menar jag inkluderat nästa generation!
- Vad vill jag få ut av mitt liv?

Efter några timmars grubblande om detta kom jag fram till olika saker. Kärlek, ärlighet, glädje är några ord som man kan förknippa med min slutsats. Men jag måste tillägga att det absolut viktigaste måste vara tiden? Det är tiden som styr oss varje dag, vad vi ska göra under vissa klockslag! Det är hur man använder tiden som får en att må bra, på detta sätt är grunden till att jag som människa mår bra, helt enkelt hur jag utnyttjar tiden och vad jag anser är viktigast för stunden! Vissa tycker att man uppskattar tiden och tar vara med när man mår bra och känner att det här är bra och kul samt något som man kan göra något av. Men jag tycker tiden även är viktig när man mår dålig eller har det mindre bra, för efter dessa perioder växer man som människa under just dessa perioder. Det gör jag, verkligen! När jag ser mina brister och vad de får för konsekvenser, så peppar detta mig något enormt att ändra på mig och göra bättre ifrån mig nästa gång.

Jag kan ge ett praktiskt exempel. När jag började två:an på gymnasiet och valde inriktning handel kände jag att detta var helt fel, jag kände att jag inte kommer kunna prestera som jag vet att jag skulle kunna göra men jag gick och höll de för mig själv i en hel termin och började skolka! Sedan blev jag kalla på möte pga min högra frånvaro, jag såg de på papper och ville bara trilla av stolen, jag blev rädd för jag trodde aldrig att jag hade varit borta så mycket! Detta gjorde att jag skärpte mig totalt, jag valde att byta inriktning mitt i årskurs två vilket jag ångrade massor pga att jag fick läsa in halva inriktningen på egen tid och det var tufft. Men det jag ville komma fram till var att när jag ser något på papper eller om någon säger att det är fel då blir jag peppad på att ändra mig enormt!

Inga kommentarer: