lördag 12 december 2009

Överleva stress

Jag är en höjdare på att stressa därför tänkte jag skriva om just detta och dela mina erfarenheter med just stress. På något sätt vill jag att stress ska vara en ständig känsla i mitt liv för att känna att jag har mycket och göra, samtidigt som jag hatar att vara stressad. Egentligen så spelar det ingen roll hur mycket eller lite saker man ska göra i veckan som stressar upp en, det handlar om hur man mår och hur stark man känner sig. Mår man dåligt är det bara stressigt att veta att man måste tvätta. Medan när man mår bra så klarar man av hundra saker på en dag och fortfarande känna att man har kontroll.


 


Tips 1. Duscha i mörker med tända ljus, mitt bästa tips att varva ner på kvällen.
Tips 2. Pussas och kramas med din pojkvän/flickvän, du blir glad och lugn!

Tips 3. Lägg ifrån dig allt och gör något spontant. Sitter du och jobbar länge eller är du hemma och pluggar i flera timmar så att du håller på att kräkas? Ta en snabbfika med en kompis eller baka! Spontanitet skapar glädje när man känner att man själv får välja det man gör. Plus att alla behöver en paus. Då får du energi igen och kan orka mer senare.


Tips 4. Skapa kontraster. Är dagen stressig? Ha en lugn kväll. Stäng av alla mobiler/datorer hemma och lägg dig i soffan och läs när du kommer hem, eller ät middag framför tv:n. Försök att koppla bort all stress väl hemma och prata inte om jobb/skola. Ha som en regel hemma att inte prata om jobb/skola efter middagen, så känns det mindre stressigt. Känner du att du egentligen borde använda tiden och plugga mer så gör inte det. Att vila upp sig är jätteviktigt om du ska upp tidigt imorgon och göra samma sak.


Tips 5. Tänk på att din hälsa går före allt. Prioritera! Har du mycket att göra kanske du inte ska träna tre gånger den här veckan eller hur?  Eller så hinner du lägga träningen tidigt på morgonen för att starta dagen pigg så att du orkar? Utgå alltid från vad du känner för, inte från vad du borde. När man stressar känner man sig ofta lite nere efter ett tag, det sista du ska göra då är att lägga ännu mer press på dig! Ingen skoluppgift eller jobbdeadline här i världen är viktigare än hur du mår, glöm inte det.

Stress är bra om det får dig att prestera. Många presterar ju bäst dom sista dagarna innan inlämning och då är det fine. Men om stressen får dig att må psykiskt dåligt, att du gråter och känner att du inte klarar av allt så har det gått för långt. Då får du ta hjälp av någon som står dig nära, och hjälpa dig att stryka vissa saker. Att vara ung och gråta för att man är stressad ofta, är inte okej då kommer du att snart att drabbas av utmattnings-depression. Jag har varit med om det och det är svårt att ta sig ur det.

Inga kommentarer: