söndag 20 december 2009

Svartsjuka

Svartsjuka kan beskrivas som en spontan känsla som är svår att övervinna, inte ens med förnuft. I första hand har den sin grund i en personlig osäkerhet och en dålig självtillit. Men svartsjukan kan ha många orsaker och samband. En svartsjuk människa saknar förtroende, betvivlar den andres trohet och är rädd att mista den man älskar. Den svartsjuke känner sig ofta värdelös och tar på sig skulden när man blivit sviken för en annan. Svartsjukan är vanligast inom kärleksförhållanden.

Jag tycker inte att man ska skämas för sin svartsjuka. Den är nämligen bara bra för kärleken. Jag anser att svartsjukan är som ett tecken på att hålla passionen vid liv. Passionen håller inte i sig i evigheter därför när man varit tillsammans i flera år är risken att man börjar ta varandra förgivet. Därför tror jag att man kan väcka sin partner genom en oskyldig flört, men man ska vara noga så man inte fastnar i svartsjukans grepp. Svartsjukan är mer som att man uppmärksammar sin partner. Jag tycker att svartsjukan är ett tecken på att man verkligen älskar personen, att man tycker att sin relation är viktigt och värd att kämpa för och de gör att man blir motiverad till att anstränga sig för att hålla kärleken vid liv.

Om ens pojkvän eller flickvän inte alls bryr sig överhuvudtaget om man flörtar med någon så kan man inte tycka att sitt förhållande är värdefullt.

Man ska lära sig att tolka signaler när det är dags att anstränga sig lite extra inför den man älskar. Det tycker jag är jätte viktigt! Men man ska absolut inte utnyttja det på något sätt. Tycker man att sin partner ska vissa mer kärlek eller liknande så tycker iallafall jag att man kan vara rak och säga det istället för att springa runt med andra människor. För det blir mer som ett rop på hjälp!

En viktig känsla de flesta har någon gång upplevt svartsjuka och det är bra att ha känt hur det känns för att man ska kunna reagera innan det går så långt att partnern lämnar en, detta är en viktig känsla och för att man inte ska rulla på i gamla hjulspår och ta allt för givet. De som är mest svartsjuka är de som behöver mest bekräftelse på kärlek, inte de som älskar mest. Det handlar mer om ens egen inre rädsla än djupa känslor för partnern. Det sägs även att ångesten att bli lämnad, skräcken att bli bortvald och dålig självkänsla som utgör svartsjukans grundpelare.

Det finns även allvarligare typer av svartsjuka och det är oftast när man på ett omedvetet plan har ett sjukligt behöv av att kontroller sin pojkvän eller flickvän. Det finns nämligen många som jämt går runt och inbillar sig att deras partner är otrogna eller flirtar med andra. Jag har varit med om att det kan bli så pass allvarligt att man tillslut låser in, misshandlar eller beslutar att ens partner inte får ha kontakt med någon människa för att man inte klarar av längre att kontrollera sina känslor.

Själv har jag varit med om en mängd olika svartsjukor tänkte delge mig med lite mera än det jag skrev ovan. Jag har nämligen blivit slagen pga att en person trott jag varit otrogen fast jag aldrig i mitt liv varit det och aldrig skulle vara de, eftersom det är grymt respeklöst! Jag har även blivit inlåst i mitt egna hus och blivit beodrad att inte ha kontakt med någon människa alls, inte ens mina vänner fick jag prata med! När de går så långt tycker jag att människan i frågan måste ha något problem!

Inga kommentarer: