måndag 11 januari 2010

Handels och administrations programmet.

Jag har snart läst kurser inom handeln i tre år, det har varit tre väldigt intensiva år dock har man lärt sig enormt mycket. Under dessa tre år har jag dessutom växt enormt mycket som person eftersom man i denna linje måste våga prata, argumenta, stå upp för människor och lära sig att stå på scen för att vara i själva centrum. Detta vågade inte jag i början av högstadiet. Men man blir klokare och mer säker på sig själv med åren, iallafall jag!

Kärnämnen: Baskurser som t ex: Svenska, Matematik och Engelska
Karaktärsämnen: Ämnen som är speciella för just programmet
Inriktingsämnen: Kurser som är specifika för den man vill inrikta sig på
Projektarbete: Ett arbete som man under ett år utför på egen hand
Valbara kurser: Kurser man väljer till för att få fullständig studieplan för betyg
Praktik: 18 veckor under tre år

Årskurs 1:
Svenska A
Engelska A
Matematik A
Idrott och Hälsa A
Datorkunskap
Information och Layout A
Turism
Försäljning och Service
Näthandel A
Praktisk marknadsföring A
Projekt och företagande

Årskurs 2:
Svenska B
Estetisk verksamhet
Naturkunskap A
Samhällskunskap A
Administration A
Småföretagande A
Branch och produktkunskap
Personlig försäljning
Praktiskmarknadsföring B
Turism och resor
Turism natur, kultur och miljö
Historia A
Psykologi A
Barns uppfostran och utveckling

Årskurs 3:
Svenska C
Religonkunskap A
Småföretagande B
Arbetsmiljö och säkerhet
Företagsekonomi
Information och Layout B
Webbdesign
Psykologi B
Marknad för turism
Projektarbete

Jag har i princip läst alla dessa kurser redan, har fyra stycken kvar nu under vårterminen innan jag är helt färdig med min utbildning och det som är bra med denna linje är att den är yrkesförberedande. Så i sommar kommer de stå svart på vitt att jag är säljare. Jag tycker det är mycket viktigt att ha en bra utbildning så man hittar ett bra jobb så man kan försörja den blivande familjen som man hoppas på i framtiden.

Inga kommentarer: