torsdag 17 december 2009

Att hitta motivation

Hur gör man för att hitta motivation, engagemang och glädje i livet när vintermörkret kommer krypande? Det är inte alls svårt att hitta motivationen och lust. Oavsett om det handlar om jobbet, relationer eller om livet i stort, gäller det att bli tänd på framtiden och känna en mening med det du gör.

Fundera över om livssituationen känns utmanande. Det är en mänsklig drivkraft att vilja utvecklas och komma framåt. Finns inte utmaningen försvinner motivationen och lusten. Man måste Ställa sig frågan: ”Vad tycker jag är tändande?" Ett nytt projekt på jobbet, en ny fritidssysselsättning?  Sätt upp ett inspirerande mål. Målet ska uppfylla tre kriterier. Det ska vara tändande, tydligt och tidsbestämt. Däremot behöver det inte vara realistiskt Tvärtom  begränsa inte målet genom att se hinder. Var inte analytisk och ifrågasättande när man formulerar målet, tänk istället fritt och våga lämna trygghetszonen. Träna mentalt för att nå upp till målet! När man har formulerat sitt mål börjar den mentala träningen med att ”programmera” in målet i hjärnan. Det kan man gör genom att visualisera målet med bilder av det du vill uppnå. Börja med muskulär avslappning och slut sedan ögonen och se bilden av dig själv i det tillstånd man vill uppnå. Det ska kännas som man flyter in i framtidsbilden. Blotta tanken på ditt mål ska göra att man känner glädje, energi och mening. Försök att formulera målen med känslomässiga komponenter. Målet kan innehålla bilder som involverar alla dina sinnen, ju mer man kan leva sig in i framtidsbilden desto bättre. Skapa dessa tändande framtidsbilder inom vilka livsområden som helst. Därefter släpper man det och låter vägarna till målet öppna sig. Man kommer att märka hur allt bara faller på plats och hur lätt de hittar nya kreativa vägar till ditt mål. För vissa är det enkelt att programmera in sitt mål. De har lätt att se bilden av sig själv i den önskade framtiden. För andra kan det vara svårare, vilket ofta beror på att självbilden inte tillåter dig att se målet. När du känner att du har ett tydligt och tändande mål och ett inre förtroende för målet, kommer du också att känna lust till att börja jobba mot det.

Hitta motivation i vardagen man pratar också om mental styrketräning som ett medel för att finna motivation i vardagen.  Se det som du bävar och känner osäkerhet inför som en utmaning och träning. Att  man förbereder  sig för en ny uppgift. Lära sig ställa frågor som ger energi, "vad har den här motgången lärt mig", istället för frågor som tar energi, "varför händer det här alltid mig”, ”varför har jag en sådan otur”. För att ställa de rätta frågorna kan du använda dig av LISTA-modellen, som används mycket inom coaching. Använd den regelbundet för att få direkt feedback på din dag och för att se en mening med det som har händer. I modellen står L för ”vad har jag lärt mig idag”, I för ”vilka insikter har jag fått”, S för ”vad har gjort mig starkare”. T för ”vad har jag tillämpat redan tidigare av det jag lärt mig” och A för ”hur kommer jag att använda det jag har lärt mig?”. Frågorna hjälper dig att se en mening med det som händer. Därmed kommer mycket av den bävan eller resignation du kanske känner att försvinna.

Fem steg för att hitta motivation:
1. Vad vill du uppnå. Fråga dig själv: Vad skulle jag vilja göra/ha/uppnå om allt var möjligt?
2. Formulera ett mål. Målet ska vara tändande, tydligt och tidsbestämt. Skriv ned det. Om ditt mål inte motiverar dig – byt mål!
3.
Skapa en inre bild. Hur vill du att livet ser ut när du har nått målet? Använd alla dina sinnen, fantisera iväg.
4. Skapa ett eget inre rum.. Här ska du uppnå en känsla av lugn, säkerhet och trygghet. Träna en gång om dagen genom att sluta ögonen och gå tillbaka till en plats där du har känt detta tillstånd. Träna under 10 dagar.
5. Stärk din självbild*. Syftet är att skapa förtroende för dig själv och bygga upp en inre personlig styrka som växer i nivå med det tändande målet. Gå tillbaka till platsen du valt för ditt inre rum och återskapa känslan du får här. Skapa en skrivtavla i fantasin med ord som ”jag är värd att känna så här”. Skriv också upp ord som du vill känna, t ex jag är stark, målinriktad eller inspirerad. Det här kan du göra när och hur ofta du vill för att fylla på ny energi.

Inga kommentarer: